Przez ostatnie dekady doszło do prawdziwej rewolucji technologicznej na całym świecie i przełom informatyczny oraz cyfryzacja na stałe odmieniły losy świata. Zmieniły się zasady funkcjonowania społeczeństw, sposoby prowadzenia polityki, zaczęto inaczej prowadzić handel czy organizować biznes, nawet medycyna czy służby bezpieczeństwa masowo korzystają na zaangażowaniu nowoczesnych narzędzi teleinformatycznych w swojej pracy. Wszystko to sprawia oczywiście, że korzystają także sami ludzie, którzy nie muszą dzisiaj chociażby chodzić na pocztę i stać w długich kolejkach, aby nadać kosztowny list za granicę, bez pewności kiedy i czy w ogóle dotrze on do adresata. Chociaż poczta elektroniczna ma już za sobą wiele dekad funkcjonowania, poczty tradycyjne nadal funkcjonują, ale zdecydowana większość użytkowników mających dostęp do Internetu przyznaje, że nie wysyłało listów tradycyjną formą od wielu lat.
Zalety elektronicznej poczty są oczywiste – niemal natychmiastowe doręczenie listu do adresata, możliwość zapakowania tam setek różnych załączników i informacji, w zasadzie bez ograniczeń czy też natychmiastowe poinformowanie zwrotne o doręczeniu listu na wskazany adres. Dodatkowo, taką pocztę odbiera się przez całą dobę i siedem dni w tygodniu, a telefony komórkowe czy komputery mogą samodzielnie i automatycznie wyświetlać dla użytkownika powiadomienia, że na jego skrzynce odbiorczej pojawiły się nowe wiadomości. To tylko jeden i najbardziej oczywisty aspekt codziennego życia, który diametralnie poprawił się za sprawą zastosowania nowoczesnych narzędzi teleinformatycznych.
Kolosalną poprawę na pewno odczuwają także osoby zniechęcone do wizyt w banku, stania w kolejkach i bardzo czasochłonnego realizowania różnych poleceń przez pracownika banku. Był to zresztą powód nie tylko otwierania kolejnych placówek bankowych i rozrostu całej tej struktury obsługi klienta, ale także stanowiło to barierę przed przekonaniem kolejnych klientów do założenia konta bankowego czy wzięcia kredytu gotówkowego. Podobnie jak na pocztach udało się diametralnie skrócić kolejki oraz czas oczekiwania na obsługę dzięki zmniejszeniu liczby wysyłanych codziennie przesyłek, tak samo w bankach udało się stopniowo odciążyć pracowników poprzez umożliwienie stałym klientom samoobsługi za pomocą Internetu. Oczywiście problemem była kwestia zaufania – banki musiały zainwestować w absolutnie niezawodny system informatyczny i różne metody weryfikacji użytkownika oraz przekonać klientów do bezpieczeństwa w ruchu sieciowym, aby mogło to odnieść faktyczny sukces. Na szczęście dość szybko zaczęła rosnąć liczba klientów, którzy z wielką przyjemnością zaczęli opłacać swoje rachunki wykorzystując do tego Internet w domowym zaciszu i dostęp do bankowego portalu transakcyjnego.
Banki to oczywiście nie jedyne instytucje, które w ostatnich latach umożliwiły klientom praktycznie całkowicie samodzielne zarządzanie własnymi produktami, profilami czy parametryzacją produktów finansowych. Naturalnie w bankach można dzisiaj z powodzeniem zalogować się i jednym kliknięciem złożyć wniosek o kredyt, lokatę czy ubezpieczenie przed wyjazdem rodziny na wakacje. Jest to więc ułatwienie, z którego korzystają dzisiaj liczne gospodarstwa domowe, także za sprawą aplikacji mobilnych udostępnianych przez bank, dzięki czemu dostęp do swojego prywatnego konta i wszystkich jego funkcji klient może mieć przez dwadzieścia cztery godziny na dobę i siedem dni w tygodniu, w swojej kieszeni, na smartfonie.
Mocno zmieniła się jednak cała rzeczywistość handlu i biznesu. Także apteki zaczynają coraz mocniej korzystać chociażby na modzie na realizowanie swoich recept online. Naturalnie sami seniorzy mogli by bardzo wiele skorzystać na tym, że sami zamawiali by z bezpłatną dostawą do domu leki wypisane przez lekarza na recepcie. Oczywiście barierą bywa technologia, ale informatycy i programiści na całym świecie wiedzą, jak projektować strony internetowe czy aplikacje, aby były przejrzyste i łatwe w zarządzaniu nawet dla osób mniej obeznanych w wirtualnej rzeczywistości cyfrowych mediów. Robienie zakupów spożywczych z natychmiastową dostawą do domu to także doskonały przykład tego, jak codzienne informatyczne usprawnienia mogą diametralnie przyczynić się do poprawy komfortu życia wielu rodzin i nie tylko. Sprzedaż i handel po stronie niedużych firm i średnich przedsiębiorstw także może bardzo wyraźnie wzrosnąć, jeśli tylko mądrze wykorzysta się do tego celu narzędzia i mechanizmy stworzone przez Internet i informatyczną rewolucję ostatnich dekad.