Bardzo istotne w procesie edukacji dzieci i młodzieży jest dostarczenie im jak najbardziej aktualnych narzędzi do pracy i nauki. Z tego względu trudno wyobrazić sobie pracę nauczyciela biologii czy chemii z podręcznikami i ćwiczeniami, które tworzone były jeszcze za poprzedniego systemu. Aktualność wiedzy musi być w szkole powszechna, chociaż naturalnymi ograniczeniami bywają tutaj koszty. Oczywiście wiele z nich z powodzeniem przenosi się na rodziców – to oni ostatecznie płacić muszą za książki, z których dzieci się uczą. Jeśli więc nauczyciel postawi za wymóg sprowadzenie bardzo kosztownego, ale niezbędnego ze względu na poziom zaawansowania i wartości edukacyjnych podręcznika, rodzice najpewniej to uczynią i będzie to działanie słuszne.
W przypadku narzędzi, które w ostatnich latach zmieniają się najdynamiczniej i najmocniej wpływają jednocześnie na kształt rzeczywistości, nie sposób nie dostrzec wyjątkowego znaczenia komputerów i Internetu. Wszelkie typowo cyfrowe i informatyczne urządzenia oraz programy są już dzisiaj absolutnie niezbędne do odniesienia sukcesu w przeciętnej nawet firmie. W dużych korporacjach, konkurencyjnych firmach czy instytucjach państwowych, tylko biegłe posługiwanie się konkretnymi programami czy mechanizmami komputerowymi pozwala na znalezienie zatrudnienia i jako taką karierę. W przyszłości znaczenie mechanizacji i automatyki oraz zarządzania systemami komputerowymi, wzrośnie z pewnością jeszcze mocniej.
Nie sposób nie zauważyć, jak ważne musi stać się w niedalekiej przyszłości chociażby programowanie nowych aplikacji – już dzisiaj tak ważne. Osoby odpowiedzialne za programowanie drukarek trójwymiarowych czy piszący aplikacje na smartfony, to ludzie wyjątkowo młodzi – a wkrótce ta średnia wieku z pewnością jeszcze ulegnie obniżeniu. W tych warunkach dla większości osób odpowiedzialnych za kreowanie konkretnych zmian w oświacie, oczywistym jest dokonanie reformy i w tym zakresie w szkolnictwie. Już od pierwszych lat młodzi ludzie mają w domu dostęp do nowoczesnych technologii i urządzeń jak tablety, konsole czy komputery.
Wprowadzenie informatyki na wyższym poziomie i we wcześniejszym wieku wydaje się więc absolutnym obowiązkiem. Naturalnie tutaj problematyczne musi być znalezienie odpowiednich środków finansowych niezbędnych do wyposażenia Sali informatycznej w sprzęt odpowiedniej jakości. W przypadku krajów bardziej rozwiniętych znalezienie tych środków nie powinno być trudne, a często nawet potrzebne, ponieważ do informatyzacji szkół doszło już dawno.
W tym kontekście dużo ważniejsze wydaje się być przygotowanie programów nauczania i odpowiednie zadbanie o grono pedagogiczne, które od teraz samo będzie musiało dotrzymywać kroku w kwestiach informatycznych młodemu pokoleniu. Warsztaty dla nauczycieli oraz opracowanie odpowiednich aplikacji multimedialnych wspierających prowadzenie zajęć lub omawianie danego tematu, zabierają również dużo czasu i środków. Powinny być jednak przygotowane z jak najwyższą starannością, gdyż później będzie to miało kolosalny wpływ na jakość procesu kształcenia.